onsdag 18 juni 2008

Vem ska läsa din epost?

Den (i dagsläget eventuellt) kommande FRA-lagen är helt fel. Det finns två stycken som ska läsa din epost - du och mottagaren. Inte någon annan. Inte FRA. Inte din granne. Inte IT-avdelningen. Bara du och mottagaren!


Min säkerhetsfilosofi vad gäller datorer är att ha flera lager av säkerhet. I epostsammanhang har använder jag en krypterad anslutning till epostservern. I denna anslutning skickar jag om möjligt krypterade mail. Verkar kanske lite paranoidt, men det finns ingen anledning att låta bli eftersom det är precis lika lätt som att skicka okrypterat.

Jag har använt krypterad epost i flera år, men det är inte till så stor nytta förrän de jag kommunicerar med har krypteringsnycklar. Ju fler brev som är krypterade, desto mindre sannolikhet att just mina väcker uppmärksamhet.

Att använda krypterad epost är lätt! Du behöver en epostklient som stödjer kryptering och en krypteringsnyckel, som lämpligen skapas i epostklienten om man är ovan vid verktygen.

I linuxmiljö (t ex Ubuntu) finns oftast thunderbird och enigmail. Installera båda med distributionens verktyg. Skapa en krypteringsnyckel inifrån thunderbird. (på min dator som kör debian lenny hittar jag detta under thunderbirds meny openpgp/key management/generate/new key pair). Det är relativt självförklarande att använda programmet - bara att prova sig fram, det tar ett par minuter innan man är igång och skickat sitt första krypterade email!

I windowsmiljö finns en guide till thunderbird/enigmail på http://enigmail.mozdev.org/documentation/quickstart.php
Jag har aldrig använt detta så jag vet inte hur det fungerar men enigmail/thunderbird fungerar åtminstone alldeles ypperligt i linuxmiljö.
Uppdatering:min kollega har just följt guiden och installerat på windows vista, det gick bra med undantag att enigmailtillägget behövde installeras flera gånger innan det tog.

Om du känner till en bra guide för mac os x får du gärna tipsa!
Uppdatering: Det verkar finnas en betaversion för mac os x mail här. Tack J!

UPPDATERING 20080624: här finns en guide för fler epostklienter

1 kommentar:

Anonym sa...

Till mac:
http://www.sente.ch/software/GPGMail/English.lproj/GPGMail.html

/j