onsdag 9 juli 2008

Koda dvdfilm till format lämpligt för webben

En kompis fick en dvdfilm med en intervju med honom skickad till sig, och bad mig om att göra om filmen till något format som man kan ha på en websida.
Eftersom bara en del av filmen var relevant behövde jag redigera, detta gjorde jag med kino. Extrahera filmen försökte jag göra med ffmpeg (något i stil med ffmpeg -i /var/tmp/VTS_01_1.VOB -ss 00:11:14 -t 350 -threads 4 -vcodec mpeg4 -b 4000k -acodec copy /tmp/output_mpeg4_b4000_ab128.avi) och sedan med mencoder (något i stil med
mencoder dvd:// -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vhq:vbitrate=694 -oac mp3lame -lameopts br=128 -o dvdvideo.avi) men detta funkade lite halvdant för mig.

Till slut hittade jag en ganska enkelt framkomlig väg:

  1. importera dvd:n med vobcopy (kopierar dvd-filmen till filer):
    $vobcopy
  2. importera filen i kino
  3. klipp bort ändar etc i kino
  4. exportera inifrån kino

Inga kommentarer: