måndag 3 november 2008

Handelsöverskott, dollarn

Jag fick ett tips(tack A!) om att se iousa, en film om USA:s finansiella situation.
Mycket intressant. Att dollarn är stark verkar vara omotiverat om man tittar på tillståndet i den amerikanska ekonomin. En aning trist eftersom jag just ska betala ett stort belopp i dollar.
Hursom, mitt i fanns en lista med handelsunderskott (om jag förstått saken rätt). Den försvann förbi väldigt fort så jag letade efter statistik och hittade följande:
handelsöverskott enligt IMF
IMF:s databas har ett mycket bra användargränssnitt! Ett föredöme för att göra data tillgängligt
För 2008:
Sverige ligger på 16:e plats i handelsöverskott med 32 miljarder USD. Kina ligger etta med 386 miljarder USD, medan USA är ohotad på botten med ett handelsunderskott på 615 miljarder USD.
Mycket intressant. Ekonomi är fascinerande!

Inga kommentarer: