tisdag 25 maj 2010

Handikappsystem för segling

Det har nyligen varit en del högljudda diskussioner om handikappsystem i flerskrovsvärlden. Det är många som sagt att handikappsegling är på låtsas, entyp är det som är det enda som gäller om man vill kappsegla.

Vad finns det för krav på handikappsystem?
  1. Det ska vara rättvisande för olika vindar, banor, vågförhållanden relativt andra båtar i samma handikappsystem.
  2. Det ska baseras på båtens maximala prestanda, dvs hur fort den kan gå med bästa möjliga besättning.
Punkt 1 ovan är svår att definiera. Väntevärdet av båtens hastighet över ett givet urval av yttre förhållanden är egentligen den enda rimliga definitionen.
Punkt 2 är svår när man har få båtar som seglar få seglingar på amatörnivå.

Därtill kommer flera önskemål
  1. Det ska vara lätt att ta fram. Även lyskommittéer seglar hellre än sitter vid datorn eller mäter segel.
  2. Det ska vara internationellt gångbart.
  3. Det ska inte leda till att man tar fram båtar som har lågt handikapp för sin verkliga prestanda. Detta har förstört många båttyper genom åren.
  4. Det ska inte uppmuntra till att bygga om båten för att få så långt handikapp kontra prestanda som möjligt. Detta för att uppmuntra att bygga bra och snabba båtar, snarare än handikappoptimering.
För att uppnå ovanstående försöker man göra på olika sätt.
  1. matematisk formel för hur man räknar ut handikappet baserat på mått, längd, vikt och möjligen andra saker.
  2. handikappet tas fram från kappseglingsresultat
  3. En kombination av ovanstående.
Sedan kan man ha olika approach till hur man ska gå tillväga
  1. Allt är hemligt för alla utom handikappkommittén.
  2. Allt är öppet. Man redovisar öppet för vilka grunder man sätter handikapptalet på, för varje enskild båt.
  3. Principen för hur man gör är öppen, men beslutet för varje enskild båt är hemlig. 
Om man talar om hur man gör, riskerar man att få handikappoptimerade båtar, vilket är dåligt.
Om man håller allt hemligt riskerar man att förtroendet för systemet tappas.

Sammantaget skulle jag vilja hävda att det är oförenliga krav för att göra ett bra handikappsystem. Det kan bara bli mer eller mindre dåligt. Det ser man t ex på att när det är hårdvindssegling så går vissa båtar bra jämfört med annars. Detta är en ofrånkomlig effekt av att ha samma handikapptal oberoende av yttre förhållanden. Därtill kommer att vindar ändras medan man seglar, varför förhållanden kan vara olika för olika båtar i samma kappsegling. Detta händer när det mojnar eller friskar i under seglingen.
 
För flerskrovsseglare använder man SRS (f.d. LYS). Det sätts i en kommitté, med hemligt förfarande. Om det baseras på empiri, formler eller en kombination låter jag vara osagt.
Det är ganska naturligt att kommittén får mycket kritik från seglarna. "När alla är missnöjda samtidigt, har man gjort rätt" var det någon som sa...

Jag skulle vilja att lyskommittén öppnar en aning och blir lite mer transparenta. Redovisa öppet vilka principer man arbetar efter.

Inga kommentarer: