tisdag 26 oktober 2010

Backup

Jag har råkat ta bort en mapp med 80 GB data i.

Hinner tänka en del fula ord, eftersom den varit exkluderad från mitt normala backupsystem baserat på rsync+hårdlänk+ssh+extern plats. Men, första regeln vid dataförlust är dont panic. Jag konstaterar kallt att jag råkat ta bort mappen på något sätt, och att data förmodligen inte är överskrivna eftersom ingen ytterligare aktivitet skett på partitionen. Jag monterar av partitionen, gör en lvm snapshot och kopierar den råa partitionen med dd till en extern disk. Data finns där, möjligtvis osammanhängande och utan metainformation om filnamn och datum men filerna borde gå att återvinna iallafall.

Innan jag hinner inspektera det stället den backupas till dagligen oroar jag mig att jag synkroniserar - och att borttagningen av mappen kan ha synkroniserats även den. För att se om det går att vinna data söker jag på "undelete file ext3" och liknande och hittar en hel del intressanta script. Jag hinner testa några och visst går det att hitta filerna igen! Tidsstämplarna är fel och filnamnen är borta, men själva filinnehållet är bevarat.
Jag prövade bland annat photorec som finns tillgängligt i ubuntu. Några andra intressanta uppslag är ext3grep och ext3undel.

Ungefär samtidigt hinner jag inspektera målet för backupen, och visst, där finns alla filerna. Jag har kört med rsync utan flaggan --delete. Skönt att jag tänkte till när jag satte upp det scriptet.

Några nygamla slutsatser:
  • backupen ska vara på en annan fysisk plats
  • på annat fysiskt media (följer av föregående :-)
  • ske automatiskt (annars blir den aldrig gjord)
  • vara skyddad mot användarmisstag (demonstreras av det som hänt mig)
Min normala backuprutin uppfyller alla krav ovan. Det är denna mapp som inte omfattas av den normala backupen, som på grund av sin storlek fått en separat rutin. Det blir ändring på det nu. Jag lutar åt ett alternativ med rsync+hårdlänk. Jag funderar även på vilket filsystem som är bäst ur återskapningssynpunkt. Verkar som att ext2 är bättre än ext3, men det tar alldeles för lång tid vid filkontroll för att vara praktiskt.

När backupade du senast?

Inga kommentarer: