måndag 22 oktober 2007

lvm är bra

En del av er har erfarenhet av att partitionera hårddiskar och känner till problemet med att man inte i förväg vet hur stora partitionerna bör vara för att inte slösa med utrymme i onödan men ändå vara tillräckligt stora för framtida behov.
En fantastisk lösning på detta problem är lvm (se wikipedia).
Defaultinstallationen för / var för liten. Att utöka den var så enkelt som att (medan systemet är igång!)
lvextend -L +2G /dev/quadricepsjr/root
ext2online /dev/quadricepsjr/root
så hade jag helt plötsligt 2 GB extra ledigt.

Uppdatering: jag hittade en guide på precis lagom nivå skriven av Steve Kemp. Här hittar du den: http://www.debian-administration.org/articles/410
Steve skriver väldigt bra tycker jag, han har bland annat skrivit det mycket praktiska jukeboxliknande programmet gnump3d som jag kör på min nslu2.

Nu har jag använt lvm till att slå ihop "överblivna" partitioner till en som är tillräckligt stor för att rymma det jag ska ha den till. Detta utan att behöva skapa nya partitioner och röra till det för min installation; det är skönt att ha åtminstone en dator som jag inte experimenterar med utan får lov att vara stabil.

Inga kommentarer: