torsdag 4 oktober 2007

Skapa ett tomt odt-dokument från kommandoraden

Jag vill kunna skapa en file från kommandoraden och sedan redigera den senare.
T ex
touch fil.txt
kate fil.txt

Motsvarande sak med odt-fil (open document, kan öppnas med t ex open office) vill jag ska kunna ske så här ungefär:
touch fil.odt
ooffice fil.odt

men det går inte eftersom fil.odt är tom och jag får varningar och felmeddelanden.
Lite arbete med google ger mig följande:
(tack http://www.livejournal.com/doc/server/lj.install.perl_setup.modules.html)

Installera OpenOffice::OODoc
som root, starta CPAN-skalet:
# perl -MCPAN -e shell
uppgradera cpan:
cpan> install Bundle::CPAN
kör sen:
cpan> reload cpan


sen är det dags för det jag egentligen ville:
cpan> install OpenOffice::OODoc
nu är jag klar och kan från en annan terminal som vanlig användare köra
oobuild tomt_dokument.ods --opendocument
som jag sedan kan öppna med openoffice:
ooffice tomt_dokument.ods

Jag använder debian testing men detta bör fungera på även andra distributioner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför funkar inte alla program som emacs...

$ emacs johan_e_snugg.txt

Voila!