måndag 22 juni 2009

Om GPS-mobiler och affärsmodeller

Jag vill ha GPS i mobilen. En som är inbyggd och därmed kan använda befintligt batteri, istället för att man ska ha ytterligare en uppsättning laddare/batterier.

Det finns flera tillverkare som erbjuder det. Jag hade tänkt att jag skulle fortsätta på Sony/Ericsson-spåret (vem som gillar segling kan motstå:-) någonstans måste ju sponsorpengarna komma ifrån!

Men varför, varför, ska det vara så svårt att få fram positionen på skärmen? Det är ju trots allt jag som köper mobilen av tillverkaren. Vad har mobiltillverkaren för intresse av att hindra mig från att se min position? Jag kan förstå att de vill ha betalt för kartor, navigation och a-gps men själva gpsresultatet kommer ju faktiskt från hårdvara jag köpt, med elenergi jag står för.

Jag provade en bekants SE-mobil. Efter att noggrant gått igenom alla menyer systematiskt hittade vi till slut hur man fick fram sin position. Som en bimeny till ett navigationsprogram, som bara räcker ett par månader innan provapå-perioden går ut. Vilket skämt!
Det verkar som att Nokia har gps-mobiler där man faktiskt kan få se sin position. N79 heter hetaste kandidaten.
Trist eftersom jag har laddare, kablar, vevgenerator (det var det där med segling!) och har vant mig vid menysystemet. Snälla SE, kläm fram gps-positionen!

Uppdatering:
Precis så här vill jag ha det!

Inga kommentarer: