fredag 26 juni 2009

visa positionen med HGE-100

Jag kom fram till att det bästa alternativet för mig att få GPS-position (som nödfunktion, alltså. gpsplotter, waypoints etc. är en annan sak) när jag seglar var att köpa ett HGE-100 headset med inbyggd GPS. Det som är så bra med det är att det går på mobilens batteri, så att man slipper ha en extra laddare etc.

Fick till slut tag på ett på teknikmagasinet. De var sjyssta och lät mig både prova med min mobil i affären och sedan plombera hörlursdelen så att jag kan lämna tillbaks det om det inte funkar. Riktigt bra service!

Vid inkoppling frågas man om man vill ladda ner program (demoversioner). Ingen av länkarna fungerar. Suck.
Jag provar med trekbuddy. Det funkar, men man måste vänta till dess att den gröna lampan slutat blinka på gpsen innan den fungerar. Före dess får man ingen indikation att man överhuvudtaget fått kontakt.

Testapplikationen på utvecklarsidan hos sony-ericsson funkar också. Den är mer vad jag söker, där den visar position rakt av i enklast möjliga textformat. Tyvärr får det inte riktigt plats på höjden och jag misstänker att de parsar kursen felaktigt. men men.

Något som inte funkar för mig är det program jag hittade i förra inlägget, trots att jag försöker ställa in serieporten.

2 kommentarer:

Rickard sa...

www.gpsed.com Är vad jag använder för att 'tracka' mina seglatser, samt även se fart, koordinater m.m. Skall även funka till SE-telefoner, har ingen själv, men ta en titt.

Paul Dreik sa...

Intressant!
Jag har provat att logga med trekbuddy men inte tittat på resultatet än.