fredag 10 juli 2009

Vindkraftstatistik


Här lite statistik från vindkraftverket Stenninge 1. (Jajamensan, gjort i excel!)
Jag har fått källdata från vindstat.nu.
Intressant att effekten är störst på vintern!
Uppdatering:
Jag tror att största anledningen att mest energi produceras på vintern är att det blåser mer då. Det brukar vara bäst att segla på vår och höst.... (rent vindmässigt) jämfört med sommaren. Jag hittar inte någon källa som stöder min tes (efter 1 minuts googlande...)
Att stänga av vindkraftverket för service känns spontant som att det är för lite för att ge utslag på månadsbasis.
Eftersom effekten före saturation är kubisk mot vindhastigheten får ändring i vindstyrkan stort utslag på energimängden.
Ändring av luftens densitet tror jag därför är mindre viktig för att förklara årstidsvariationen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan ju finnas ett antal olika skäl till varför det produceras mest el på vintern:

Ekonomiska. Efterfrågan och priset blir högre på vintern, så det är lönsamare att producera el på vintern och ägna sig åt underhåll på sommaren

Vädermässiga. Kanske blåser det mer på vintern?

Fysikaliska. Vid samma vindhastighet finns det mer effekt i vinden om luften är kallare. Vid 10 minusgrader leverar vinden 11.4% mer effekt än vid 20 plus, givet allt annat lika.

/Christian

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog