torsdag 23 juli 2009

Roxcore trådlös överföring av ljud i Ubuntu

Jag köpte en manick (Roxcore, okänt modellnummer) för att överföra ljud trådlöst (via radio, inte ljudvågor!:-) från datorn till högtalare. Skönt med en kabel mindre över golvet hemma.
Jag köpte den via kjell och company. Det består av en usbsticka som sänder ljud och en liten mottagarlåda som sätts in i högtalarna/förstärkaren/stereon etc.

Pluggade in den i min laptop och parade den enligt instruktion som följde med i kartongen. Började funka direkt, var bara att välja "usb audio device" i menyn system/Inställningar/Ljud (jag kör ubuntu på laptopen).

Att få spotify att funka var däremot svårare - Spotify vill använda första enheten i Alsa, vilket för mig råkar vara det inbyggda ljudkortet i datorn. Jag löste det med
asoundconf list
som gav mig
Names of available sound cards:
Intel
Audio
En koll av aplay -l gav att "Audio" verkar vara usb-ljudet. Jag väljer detta som förvalt ljudkort med asoundconf set-default-card Audio
En omstart av spotify och konfiguration av winecfg enligt supportsidan på spotify, och voila, nu spelar jag Genesis!

Uppdatering:
som en av kommentarerna säger, så störs trådlösa nätverket av att köra med denna produkt! Inga problem med att läsa mail etc, men att strömma musik via spotify blir mer eller mindre omöjligt. Jag har inte provat att byta kanal på trådlösa nätverket resp. roxcoredongeln. Möjligtvis skulle en uppdatering till trådlöst nätverk på 5GHz-bandet lösa problemet.

6 kommentarer:

Fredrik B sa...

Tackar för infon, var själv inne på Kjell idag och fråga om de var någe linux stöd för den och som vanligt så kände de inte till om de fanns. Men nu blir de nog ett inköp =). Så tack för hjälpen

Charles Nonsens sa...

Jag kör Ubuntu 9.10, installerade Wine1.2. Kan köra "aplay -l" men inte "asoundconf". Några tips?

Hälsn,
Peter

Charles Nonsens sa...

Läste en massa trådar angående att asoundconf tagits bort, vilket förklarar att jag inte fick tag i verktyget. Instruktionerna för att i efterhand återinstallera verkade väldigt krångligt. Så jag chansade på att Ubuntu 9.10 och Wine1.2 kanske hade fixat till detta problem. Så jag gick in i Ljud-inställningar bara och ändrade till USB som utgång och körde igång Spotify under Wine igen och allt funkade.

Charles Nonsens sa...

Tänkte nämna att jag kör på Audio Pros nya trådlösa system, WF100, vilka ger CD-kvalitet och en otroligt smidig installation. Kan starkt rekommenderas.

claes sa...

gissar att det är den här du kör med: http://www.kjell.com/?item=91383&path=

funderar på att köra jolicloud + spotify + ovan nämnda trådlösa ljudsändare på min netbook och på så sätt få en hyfsat smidig "fjärrkontroll" via vilken jag kan styra volym, bläddra bland playlists, söka låtar osv.

har du märkt några problem med att sändaren stör det trådlösa nätverket? de verkar ju köra på samma frekvens...

Anonym sa...

Ljudmässigt funkade det galant, men hos mig försvinner trådlöst nät 100% under tiden.

/Johan B