tisdag 15 december 2009

Bokrecension: Lär dig säga nej och skapa goda relationer

Jag har just läst boken "Lär dig säga NEJ och skapa goda relationer" av William Ury. ISBN 978-91-27-11604-7.

Detta är en bok om förhandling och kommunikation. Huvudtesen är att man genom att säga nej säger man ja något annat. Detta som alternativ till att säga ja för att t ex bevara relationen med motparten men drabbas av andra problem. För att göra detta behöver man förbereda sig och motivera sitt ställningstagande och skapa en god situation även för motparten.

Ett exempel skulle vara att jag i mitt företagande tackar nej till ett uppdrag som jag vet att jag inte hinner utföra med med tillräcklig kvalitet. Istället för att säga ja för att göra kunden glad och sedan göra ett dåligt jobb, kan jag säga nej. Om jag lyckas förklara mitt nej och får motparten förstå att jag därmed säger ja till att upprätthålla kvalitet och hinna klart med andra kunders uppdrag, vinner jag motpartens respekt även om tackar nej till just detta uppdraget. Låter enklar än det är, men boken ger utförlig behandling om vilka mekanismer som finns hos både en själv och motparten vid en sådan förhandling.

Jag rekommenderar verkligen att läsa denna bok. Den är lättläst, välskriven och är (åtminstone för mig) väldigt användbar!

1 kommentar:

Niklas Lundberg sa...

Det låter jättebra. /Niklas