fredag 26 mars 2010

Starthjälp för flygplan

Jag har en ide om hur man kan minska utsläppen vid flygplansstart. Problemet är att man vid start måste ha mycket hög effekt. Om man kan hjälpa till vid start bör man kunna optimera motorerna för verkningsgrad och inte toppeffekt. Det finns säkert massa "ifs och buts" men se det som en ide!
  1. Tilläggseffekt från landansluten el
  2. Hjälpfordon (bogserbåtsliknande)
  3. Draglina
  4. Tilläggsraketer
Metod 1: En högspänningskabel ansluts till flygplanet, ev från en liten vagn som kan åka längs startbanan. Elektriska element i motorn omvandlar el till värme. När planet lyfter lossnar kabeln.

Metod 2a: En liten rälsbunden vagn, eldriven, hakar i planet med en krok och hjälper till att accelerera det. När planet lyfter lossnar kroken automatiskt.

Metod 2b: Ett litet hjälpplan dockar till flygplanet. Hjälpplanet är försedd med en mycket kraftig vätgas/biogasmotor. När hjälpplanet hjälpt till att lyfta flygplanet flyger det autonomt tillbaka till flygplatsen och tankas igen.

Metod 3: En eldriven winsch hjälper upp flygplanet. När flygplanet är tillräckligt högt upp lossas linan. Eventuellt kan winschen lagra energi i ett svänghjul under en längre tid, som sedan mekaniskt används till winschen. På det sättet kapas toppeffektbehovet i winschen.

Metod 4: Raketer fyllda med förnybart bränsle (vätgas/biogas) monteras på planet. Efter att de hjälp till vid starten släpps de ner för återvinning, eller så får de sitta kvar till landning.

En uppskattning av effektbehovet vid start: En jumbojet väger ca 400 ton (max startvikt). Med 250 km/h starthastighet krävs ca 1 GJ i rörelseenergi. Om man har 30 sekunder på sig är det en medeleffekt på ca 30 MW.

Vad tror ni? är det görbart?

1 kommentar:

Anders J sa...

Hmm, detta med eldrift och winschar har jag svårt tro är meningsfullt, såvitt jag vet så använder man maximal eller nära maximal dragkraft inte bara för accelerationen vid start utan också under stigning till marsch/ekonomihöjd och det blir ju ganska länge.

Däremot så är det alldeles uppenbart att vägfordon borde kunna ha motoreffekter som är en tredjedel av vad som är vanligt idag utan att det skulle påverka rimligt normal framfart menligt.