torsdag 4 mars 2010

Storleksändring av krypterad disk (luks)

Den här artikeln avser diskkryptering på Linux, med luks och ext3.

En guide för hur man konfigurar kryptering finns här.

Om du är otålig, hoppa till de sex nedersta raderna och byt ut mina namn mot dina.

Jag använder diskkryptering för att skydda mina data. Mina diskar hanteras av LVM, vilket jag varmt kan rekommendera. Nu har diskutrymmet tagit slut inom den krypterade partitionen, och jag behöver därför storleksändra den. Det är en av fördelarna med LVM, så länge det finns fysiskt diskutrymme kvar någonstans går det att öka valfri partition utan att det kräver några stora ändringar eller tar lång tid.

Jag kör kommandona nedan medan jag är inloggad och filsystemen är monterade. Det går utmärkt. Otroligt, egentligen, att det går!

Bakgrundsinformation:
Nedan heter min volymgrypp (lvm volume group) minvg, min logiska volym (lvm logical volume) minlv. Namnet för den krypterade volymen är minkv.
I /etc/crypttab står det:
#
minkv /dev/minvg/minlv none luks,noearly

I /etc/fstab finns raden:
/dev/mapper/minkv /home/mittnamn ext3 defaults 0 4

Såhär gör du:

Storleksändra först lvm-partitionen (här ökning med 5 GB):
$lvextend -L +5G /dev/minvg/minlv

Öka sedan den krypterade volymens storlek:
$cryptsetup resize minkv

Öka sedan filsystemets storlek:
$resize2fs /dev/mapper/minkv

Inga kommentarer: