onsdag 8 september 2010

Bränsleåtgång för flygplan

Ett flygplan förbrukar väldigt mycket bränsle vid start, något mindre vid stigning upp till flyghöjd och förhållandevis lite vid flygning på konstant höjd. Här finns en sida som ger några intressanta siffror: http://fluglaerm.de/hamburg/klima.htm
Jag har tänkt på det här när jag läst flygbolagens redovisning som brukar finnas med i ombordtidningen - där specificeras bränsleåtgången men ej vid vilken flyglängd som avses.

Bränsleförbrukning per person (räknat på 300 personer, verkar vara något lågt) blir
50 mils flygning - 148 g CO2/km (kort resa för flygplanstypen)
200 mils flygning - 102 g CO2/km
5000 mils flygning - 93 g CO2/km

Av detta är 3133 g/person för starten , 213 g/person och km för stigningen  och sedan dalar det mot 87g per person och km för flygning på konstant höjd.

Ganska stor variation!



Fotnot: det är bränsleåtgång och ej co2 som anges på nedersta raden i tabellen på länken, trots texten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var det inte något liknande inlägg för något år sedan?

I dagens SvD stod det att täckningsgraden (antal upptagna sittplatser) för SAS var runt 78 %, vilket kan vara intressant.

Nåväl, genom att skaffa bergvärmepump kan en villaägare minska koldioxidutsläppen motsvarande tre kubik olja per år (grön el...). Det blir runt 7,5 ton mindre CO2 per år. Nu börjar vi snacka miljöinsats :-)

För flyget gäller ju inte bara att mängden CO2 är ett problem utan att all skit släpps ut på ungefär sämsta tänkbara ställe?