måndag 16 april 2012

Intressant föredrag om btrfs

Det "nya heta" vad gäller filsystem är btrfs. Chris Mason från Oracle, huvudutvecklaren, håller här ett väldigt intressant föredrag som berättar lite om vad filsystemet kan och hur det fungerar. Det är inte en reklamfilm som maler på hur förträffligt det är utan sakligt och visar på intressanta skillnader jämfört med arbetshästen ext4 och xfs. Speciellt animationerna för diskaccess för de olika filsystemen är väldigt intressanta.

Efter att tidigare ha insett hur allt mer sannolikt det är att råka ut för "bit rot" så väntar jag på att börja använda ett filsystem med redundans och checksummor. Suns zfs som verkar riktigt bra fungerar inte i linux pga licensskäl (nej, jag vill inte köra via fuse så det räknas inte...).
Utvecklingen av btrfs har ssd i åtanke och det är väldigt viktigt prestandamässigt.

Nu väntar jag på att "de sista" buggarna åtgärdas så att jag slipper vara försökskanin. Min nuvarande setup med det förträffliga lvm kommer då att ryka.

Inga kommentarer: