måndag 2 april 2007

Aktier i Seabased

Jag har tidigare skrivit om mitt problem att hitta vindkraftel. Vi behöver definitivt nya sätt att genera el miljövänligt och kostnadseffektivt. Den stora potential i vågkraft och den bra approach som Seabased har tror jag på.
  • tyst, energitätt och ej förfulande sätt att generera el på
  • kompletterar vindkraft eftersom det kan gå vågor även när det inte blåser
  • enorm potential för elgenerering
  • god konstruktion på generator gör att elproduktionen är kostnadseffektiv jämfört med andra vågkraftalternativ.
  • saktar ej ned jorden som tidvattenbaserad elgenerering gör

Efter att ha läst vad jag hittade på nätet, upptäckte jag att det var tunnsått med finansiell information. Det var inte det lättaste att hitta, men jag kom till slut i kontakt med Sven Bankel som ansvarar för aktiehandel i Seabased. Han kunde ge mig detaljerade svar på mina frågor. Aktiehandel är i onoterade bolag lite annorlunda mot vad jag är van vid (börsen). Men med Svens hjälp kunde jag köpa aktier av en av huvudägarna.
Om jag genom min investering kan stödja framtida generering av miljövänlig el är jag helnöjd. Om jag dessutom äger en del av ett företag som har framtiden för sig är det dessutom en spännande placering!

Återstår nu att något företag börjar att producera vågkraftel så att jag kan köpa sådan el som privatkund!

3 kommentarer:

Tobias Begström sa...

Hej Paul,
Jag gillar dessa typer av investeringar.
Köpte även del i vindkraft genom o2 energi.

Har du kontaktuppgifter till den du köpte aktier av?
Tänkte kanske investera 50 eller 100 tusen.

Mvh, Tobias
tobias@bokalokal.se

ullatang sa...

Hej Paul!
Även jag har sökt uppgifter på nätet angående köpa aktier i vågkfraft Seabased. Tacksam om du kan vidarebefodrar uppgifter.
Ulla Tang

Paul Dreik sa...

Jag fick kontakt via Sven Bankel men minns inte hur. Intresserade kan skicka ett email till mig så ger jag ut adressen (vill inte posta adressen här). Mina kontaktuppgifter finns på min hemsida paulsundvall.net .