tisdag 19 augusti 2008

Litiumjonbatterier för båtbruk

En sak jag funderat på är varför man inte använder litiumjonbatterier istället för blybatterier i båtar. Idag hade jag ett möte med en mycket kunnig person i ärendet. Verkar som att man kan köra ett nominellt tolvvoltsystem på fyra litiumjonceller (14.8 V), om man tänjer lite på gränserna. Inspirerad av detta snokade jag upp följande komponenter:
eller så köper man ett färdigt sådant "batteri" med inbyggd övervakning:
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=4151
detta har 50 Ah kapacitet vid 14.8 V och inbyggd övervakning. Vikt 6.6 kg. Pris ca 6400 kr.

Jämför detta med ett blybatteri på 60 Ah, 700 kr, vikt ca 20 kg.

Hmm, sparar väldigt mycket vikt. att spara 13 kg för en investering på ca 6000 kr är troligen ganska överkomligt jämfört med andra ändringar. hmm....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då slipper jag iaf fundera på något annat än blybatteri till flamman i höst ;-)
/j

Anonym sa...

Ok, det var jag som var den skyldige. När det gäller solpaneler, så titta in på www.24volt.eu, Göran säljer paneler under 50 kr/W.

Och så pågår utveckling av cellbalansering för betydligt biffigare batterier för båtmotordrift, håll ut...

Mvh

Anders J

Niklas Lundberg sa...

Skickade jag dig mitt bilbatteri substitut ark i excel med olika batterityper? =)