tisdag 26 augusti 2008

Offline wikipedia

Jag snubblade över ett projekt där någon lagt in en offline-version av wikipedia på en gammal handdator. Väldigt behändigt att ha en liten faktabank med sig!
Läs om det här: http://www.instructables.com/id/Wikipedia-in-your-pocket/

Nu har jag ju redan en elektronisk klump med skärm, tangentbord och webbläsare (mobilen) och har ingen lust att bära med mig en till. Gjorde ett försök att få ner wikipedia på den (sony ericsson k610i). Tyvärr krävs ett väldigt stort minneskort, så jag var tvungen att lägga över bara en liten del för att kunna prova. Så här gjorde jag:
  • ladda ner offlineversionen (utan bilder) här: http://static.wikipedia.org/downloads/2008-06/sv/
  • packa upp filen (tar ca 14 GB)
  • kopiera över allt utom katalogen articles till minneskortet på mobilen
  • kopiera över så mycket av articles du får plats med
  • öppna "mina saker" i mobilen och leta dig fram till katalogen du kopierat till. öppna index och voila!
Det vore toppen att ha engelska versionen eftersom den är mer komplett. Där är enbart den komprimerade filen 14 GB! Där behövs ett minneskort i monsterklass. Alternativt att man rensar friskt på något sätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Paul,

Jag har svårt att förstå att du som akademiker kan ha något till övers för sådant skit som Wikipedia. I Storbritannien (där det också finns kvlitetsjournalistik) har flera redaktioner för de ansedda tidningarna helt förbjudit användandet av Wikipedia. Wikipedia är enormt lätt att använda för manipulativa syften. En journalist i Sverige som skulle skriva om Fredrika Bremer höll på att skriva om hennes man när han blev misstänksam, han hade ett svagt (och korrekt) minne av att hon aldig varit gift och det blev inget fel den gången. Vilka "fakta" kan man inte tänka sig att Vladimir Putin och andra gangsters ser till att lägga in vid rätt tillfällen?
För trivia kan Wikipedia vara kul med sin torra uppslagverkeliknande ton. Som faktabank för en kritiskt tänkande varelse är det en katastrof.
Ulrich