fredag 22 augusti 2008

Mappa windows+e till "utforskare"

En behändig sak i windows är att windowsknappen+e öppnar en utforskare. Något som jag använt ofta, även om jag sällan använder windows numera.
En liknande funktion har jag åstadkommit i linux/kde genom att ställa in i systeminställningar att thunar ska öppnas. Thunar är en väldigt snabb och resurssnål filutforskare som faller mig i smaken. Konqueror och andra har jag aldrig gillat.

I linux/gnome har jag inte vetat hur jag ska göra, förrän nu:
  1. öppna gconf-editor genom att skriva gconf-editor i en terminal
  2. leta dig fram till apps/metacity/keybinding_commands
  3. ändra command_1 till "thunar"
  4. leta dig fram till apps/metacity/global_keybindings
  5. ändra run_command_1 till "e"
På samma sätt har jag windowsknappen+t kopplat till en terminal.

Inga kommentarer: