söndag 11 oktober 2009

Små, små framsteg med utf-8

Jag har försökt att lösa mina filsynkroniseringsproblem på macen.
Spår 1: afp via netatalk. (tack för tips, anders j!)
Gick inte, fick autentiseringsfel. Bort med leopards regel om krypterat lösenord, funkar ej (trots två omstarter). Väldigt intressant kombo-binärt/text-format apple använder, skumt.
Nytt försök. omkompilering av netatalk enligt standardreceptet. funkar ej heller. Får fortfarande det irriterande "error -5002" från macen. Gaaahh!! Svårt att felsöka en dialogruta från operativsystemet. (5002 är alltså att lösenord i klartext inte stöds)

Spår 2: loopbackmontering med fuse+unison.
Det förinstallerade fuse är för gammalt och stöder inte modulen iconv. In med det nya, tar mig förbi den skumma modulsyntaxen och får monteringen att funka med
./loopback ~/otherhosts/voltaire-as-utf8 -omodules=iconv:subdir,subdir=$HOME/otherhosts/voltaire,from_code=UTF-8-MAC,to_code=UTF-8
efter att jag passerat det irriterande felet att _iconv_open() inte hittats av dynlib.

Spår 2 verkade funka ända till dess att unison klagar på att mina kataloger innehåller filer som är lika bortsett från stora/små bokstäver. Detta trots att jag formaterat om volymen till case insensitive via macs diskverktyg. suck.

Debian-Mac 1-0, igen.

3 kommentarer:

Anders J sa...

Men varför kör du inte Debian på Macen då?

Paul Dreik sa...

Det får nog bli ämnet för ett separat inlägg.
Eftersom jag håller på mycket med programmering och sätta ihop system är det farligt att fastna i det man redan kan. Debian kan jag tillräckligt bra redan...
Se bara det här med teckenkodningsproblematiken som jag inte hade någon aning existerade.
Ett annat exempel är ett kundprojekt som inte ville kompilera på grund av att jag (ajabaja!) använt en feature som var icke-posix på ett ställe.
Plus att hårdvaran är grymt bra och det är en fröjd att fippla runt med fönstren!
Fler saker jag ska ta upp i det där framtida inlägget är att mail+gpg-tillägget jag länkat till på annat ställe här funkar grymt bra, bättre än thunderbird+enigmail.

Unknown sa...

Så här får du ordning på netatalk och Leopard/Snow Leopard:

http://www.blackmac.de/archives/58-Make-Netatalk-talk-to-Leopard-Mac-OS-X-10.5.html

Anledningen till problemet är att 1) Leopard vägrar att ansluta med annat än "bra" kryptering av lösenord samt 2) netatalk-paketet i Debian/Ubuntu har inte "rätt" sorts autentisering aktiverad per default pga licens-jox med OpenSSL.

Bökigt, men fungerar fin-fint när det är gjort!