onsdag 27 december 2006

Hämta hotmail i vanliga epostklienten

Jag har som många andra ett hotmail som skräpmail, så att jag slipper ge ut min riktiga epostadress till adressater jag misstänker kommer att skicka reklammail osv. Dessutom är det bra att ha t ex till domännamnsleverantören, eftersom man kan behöva ta emot epost på ett alternativt ställe. Vanliga mailen beror ju oftast på ett fungerande domännamn!

Det är dock rätt trist att behöva använda hotmails webgränssnitt. Till vår räddning finns dock freepops! Med den (det?) kan man läsa webmail från sin vanliga epostläsare, i mitt fall det förträffliga Icedove (också kallat Thunderbird).
Såhär gör man i debian:
  1. apt-get install freepops (som root)
  2. (om du är paranoid) kör i chroot genom att göra följande som root:
    • /usr/lib/freepops/create_jail.sh
    • lägg till CHROOT="/var/lib/freepops/chroot-jail/" längst ner i /etc/default/freepops
  3. lägg till epostkonto: new mail, pop account, server 127.0.0.1, port 2000.
  4. Användarnamn=hotmailadress inklusive @.
  5. töm mail som från vilket annat konto som helst!
Av någon anledning startar inte freepops av sig själv. Gör såhär som root:
update-rc.d freepops defaults
så startar det. Pröva först manuellt med /etc/init.d/freepops start
och kolla att det funkar som avsett.

Inga kommentarer: