onsdag 13 december 2006

tptest för linux

tptest är ett program för att testa hastigheten på sin internetanslutning.
Såhär kör man det i linux:

ladda ner källkoden
tar xzvf tptest-3.1.7.tar.gz
cd tptest-3.1.7
cd apps/unix/client/
make

kör sen programmet (byt ut bredand.net till den leverantör du tycker är lämplig)
./tptestclient -v 10 -m tcp-auto tptest.bredband.net 1640


själv fick jag följande svar på min anslutning med officiellt 2Mbit/s ner och 768 kbit/s upp:
TCP Send: 683312 bps (683.31 kbit/s)
TCP Recv: 1964234 bps (1.96 Mbit/s)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju väldigt nära det utlovade, känns som att de kanske har kapacitet för mer men begränsar varje användare till just utlovad kapacitet?

Hos mig varierar det rätt mycket, men de måste gjort nåt sista tiden med uppkopplingen. Tyckte att nedladdningar började gå väldigt snabbt, så jag har gjort några tester senaste månaden:
Nedströms 22-90 Mbit och uppströms 54-83 Mbit!
När jag tecknade för knappt två år sedan gällde "garanterat 1 Mbit, oftast 5-10 Mbit" vilket stämde rätt väl även om man inte kom över 5 Mbit så ofta. Nu är det andra bullar alltså, men jag klagar inte :)

Paul Dreik sa...

Oj, vilken fart!
Antar att du inte kör med ADSL...
Kul dessutom att det går fortare upp än ner, perfekt för backup över internet.

Paul Dreik sa...

Ja just det. Jag provade att köra tptest när jag satt på KTH. Vid 385 Mbit fick jag inte fortsätta längre för testservern...

Anonym sa...

Nej, ingen ADSL här. Som jag fattat det har vi fiber direkt ut till Song's bredbandsnät. Vore kul att komma upp i 100Mbit nån gång, om nu mitt nätverkskort håller vad det lovar...
Så till testserverns begränsing lär jag nog inte komma på ett tag, fast det var ju rätt coolt med 385 Mbit måste jag säga :)