fredag 29 december 2006

Vindkraftföretag=ocker?

Jag är intresserad av vindkraft, och överväger att köpa andel i o2.
Det är ett företag som säljer vindkraftandelar om 1000 kWh via en ekonomisk förening. Varje andel kostar 5000 kr. För att få ut elen måste man ha ett elavtal med o2. Det är här det luriga kommer in!
Enligt o2s kalkyl kostar (ens egenproducerade) vindkraftelen 52.3 öre/kWh inklusive skatter, certifikat och moms. Det är ju billigt jämfört med att marknadspriset är ca 93 öre/kWh.
Men o2 lägger på en fast avgift, som försämrar kalkylen avsevärt.
Att köpa sin egen el är förknippat med en fast avgift på 560 kr per år. Det innebär att det man sparar (93-52.3)*1000=410 kr per år äts upp mer än väl av den fasta avgiften på 560 kr.

Detta innebär att man får investera 5000 kr för att därefter få betala 150 kr i ökat elpris per år!

Tyvärr är det brist på vindkraftandelar hos andra föreningar, så det finns få alternativ till o2. Om jag hade bott i en villa hade jag köpt en sån här.

Tips på hur man kan investera i vindkraftandelar mottas tacksamt. Här är en lista som jag googlade upp:
Ingen av dessa har andelar till salu för tillfället.

3 kommentarer:

billobull sa...

Intressant iakttagelse. Jag jämför just miljömässiga och ekonomiska konsekvenser av att satsa på miljöbil med att satsa på att behålla sina gamla bil och i stället lägga pengarna på vindkraft. Verkar som att sistnämnda alternativ definitivt är att föredra - speciellt om man lägger slantarna på "egen snurra".

Paul Dreik sa...

Vettigt att lägga sin miljöinsats där den gör mest nytta!

Anonym sa...

Enligt min mening spelar det ingen roll om ett vindkraftsföretag ägs av exvis staten, en kommun eller ett riskkapitalbolag. Syftet med verksamheten är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Därför är det inget konstigt att du fått ett erbjudande som bara verkar vara till fördel för vindkraftsföretaget