fredag 2 mars 2007

Orimliga licensvillkor

När man öppnar Windows XP första gången kommer man till ett licensavtal. Där står det bl. a. följande:
1.4 Anslutna enheter. Du får tillåta att högst fem datorer eller andra elektroniska enheter ansluts till datorn för att använda en eller flera av följande tjänster i programvarean: fil- och skrivartjänster, internetinformationstjänster, gemensam anslutning till internet och telefonitjänster. ......


Det betyder alltså att man inte får ha t ex. en webserver eftersom det kan komma fler än fem besökare samtidigt. Det är ju ett helt barockt krav!
Jag blev inte upplyst om denna detalj när jag köpte datorn. Att i efterhand lägga till orimliga avtalsvillkor är inte reko enligt min mening.

Inspirerad av denna historia (och denna) ringde jag till Microsoft. De kände inte till paragrafen och tyckte jag skulle ringa datortillverkaren. Datortillverkaren förstod problemet och tyckte att jag skulle ringa affären. Affären förstod inte problemet först och hänvisade mig till datortillverkaren. Efter att ha förklarat problematiken sa de att de inte kunde hjälpa mig utan jag får vända mig direkt till butikschefen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur löste det här sig då? Uppföljning?

"I personally actually read the XP license and decided I couldn't sign it. So I've been shifting over to Mac." Java creator James Gosling

/j