måndag 19 mars 2007

Surfa med bärplan

Helt makalöst!

6 kommentarer:

Ulrich Lindberg sa...

jag tror att det är fake. Motbevisa!

Paul Dreik sa...

äh, varför skulle det vara fake? vikten är låg, farten är hög. Helt tillräckligt för att vara jämförbar med t ex moth-jollarna. Vingen ser lite kort ut, men det kanske beror på hur den är målad?
Från att ha hoppat med Trampofoilen vet jag att det går att köra sittandes på styret ner till kanske 6-7 knop. Det motsvarar ungefär halva kroppsvikten på framvingen. Att gå upp i dubbla bärigheten motsvarar en fartökning med ca 40%. Om man lyckas surfa upp i 10 knop är man där.

Paul Dreik sa...

Jämför farten med surfaren som kommer förbi i bakgrunden - verkar som att det inte går så fort jämfört med standardsättet! När man ska köra fort kanske det är bäst med det planande konceptet framför bärplan.

Ulrich Lindberg sa...

Vingen kan säkert ge tillräcklig yftkraft men han står så långt framför tycker jag. All vikt framför vingen? Visserligen ger seglet lyft också men..
Sen tyckte jag att vågorna såg skumma ut, det såg lite inklippt ut men visst det kan vara fel. Fanns det någon "förklarande text" till?

Ulrich Lindberg sa...

OK, jag ger mig. Det är nog på riktigt.

Unknown sa...

Hej!

Är det någon som vet var man kan köpa en sådan bräda? Är också intresserad av att få tag i en sk airchair (www.airchair.com) som är en liknande lösning fast man drar den efter en båt. Att surfbrädan finns att få tag på i Sverige håller jag för relativt otroligt, men en airchair borde ju gå att få tag på? Skulle vilja studera dem lite närmre i ett studentprojekt på KTH som jag håller på med.

hälsningar
Torvald