onsdag 31 januari 2007

Automatiserad backup över nätverk

Jag gillar backup. Själv kör jag backup över nätverk för att förhindra att lagra backupen på samma dator som ska backupas. Dessutom vill jag ha gamla backuper lagrade så att jag enkelt kan plocka fram hur filträdet såg ut för äldre tillfällen.
För att lösa detta skrev jag för något år sen eller två ett par script som löste detta problem, baserade på rsync, ssh och hårda länkar. Det löser mycket elegant problemet med att många backuper tar mycket plats.
Över min 2Mbit adsl-uppkoppling tar det tack vare rsync (om inget är ändrat) ca 30 sekunder att backupa 10 Gb. Om något är ändrat måste ändringarna laddas upp så klart, men det är ju ofta ganska lite man ändrar jämfört med hur stort det är från början.

Senare har jag lagt till så att jag dessutom krypterar lagringen så att jag inte behöver förlita mig på att lagringsplatsen är betrodd.
Läs mer och ladda ner scripten här eller här.

Inga kommentarer: