måndag 22 januari 2007

Bredbandsbolagets adsl/router är kass

Jag har adsl från bredbandsbolaget. Fick låna ett modem av dem, ett xavi x8222r med adsl och inbyggd router.

Det som är bra
  • klarar hög hastighet (inte för att jag har det, men ändå.)
  • mätvärden för telelinans kvalitet
Det som är dåligt
  • Inget lösenord krävs för att komma in i routern och manipulera inställningarna. Kass säkerhet! Det minskar väl antalet samtal till supporten kan man tänka sig. Ta bort passworden överallt vetja.
  • klumptrafo anno 1930, som drar 11 W när den är avstängd! (obs. mätningen gjord med mätare från clas ohlson med begränsad kvalitet)
  • vansinnigt superklumpigt gränssnitt för att administrerar dhcp default leases. kom igen bredbandsbolaget, köp en dlink och se hur det ska gå till.
  • felaktig länk i gränsnittet - provar bbb produkten innan de skickar ut den? det gör att det blir extra segt att ändra inställningarna
  • portforwarding - gränssnittet är kass. man måste ta bort en post och lägga till den istället för att redigera den. man kan inte lägga till ett ip som inte redan är tillagt som dhcp default lease. dagens ilandsproblem iofs, men bbb borde väl kunna bättre än så.
  • ingen support på "avancerade inställningar". vilket trams! när gränssnittet inte fungerar, trots att man vet hur man gör, vem ska man då ringa? ge upp. Analog med bilar: Nää, om du öppnat tanklocket får du skylla dig själv, det är bara avancerade förare som häller i bensin i bilen. Va? går det inte att öppna locket. Jaha men det har vi ingen support på.
  • om det som står på http://wiki.gudinna.com/587#root är sant, betyder det att bbb öppnar upp för yttre uppdatering. Tjena, vad händer om någon hackar bbb eller så? jag vill inte att bbb eller någon annan ska ha tillgång till mitt hemmanätverk.
nä, detta är kass. jag återgår till mitt gamla hederliga zyxel prestige 600 och dlink 604. Jag har ägnat säkert 20 minuter åt att trassla med det eländiga gränssnittet och inte lyckats få till alla dhcp och forwards rätt.

Inga kommentarer: