söndag 21 januari 2007

Bönsallad med svarta bönor, kikärter och soltorkade tomater

Den här rätten har jag hittat på med inspiration från en rätt jag åt på en fest för några år sen. Perfekt som festmat, till och med kötterianer tycker att det är gott!
  • ca 3 dl kylskåpskalla svarta bönor
    koka helst själv, det blir godast så.
  • ca 3 dl kylskåpskalla kikärter
    koka definivt själv, köpebönor har en bismak som inte passar vare sig i denna rätt eller annars.
  • ca 10 marinerade soltorkade tomater, klippta/skurna i småbitar
    Köp gärna torra tomater och marinera själv, det är enkelt. Koka tomaterna i vatten typ tre minuter, häll av vattnet. Lägg i en burk med olivolja (mycket), balsamvinäger och pressad vitlök. Tillsätt lite kryddor, gärna franska örter och/eller basilika.
  • en rejäl skvätt balsamvinäger
  • en rejäl skvätt olivolja
  • en pressad vitlöksklyfta eller två, rör ut noga så att ingen får hela vitlöken på en gång...
  • franska örter och/eller basilika
Blanda hela rubbet i en skål. Det blir väldigt vackert med de gula och svarta med tomatbitarna som inslag. (Nej, jag hejar inte på AIK och inget annat lag heller.) Maträtten är ganska nyttig eftersom den innehåller mycket protein. Däremot är fetthalten beroende på hur mycket olja du har i, välj själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, jag tycker jag känner igen receptet...

:)

Paul Dreik sa...

Japp, det var din fest!