söndag 25 februari 2007

Miljöbelastning från fritidsbåtar

Enligt en artikel i SvD finns det ca 700000 fritidsbåtar i Sverige som förbrukar 100000 m3 bränsle årligen, ca 140 liter per båt och år i genomsnitt. Glädjande att det uppmärksammas att det är ett miljöproblem med båtar (eftersom det är en stor andel tvåtaktare+lindriga miljöregler till sjöss) samt att bottentvätt skulle kunna minska problemen.
Jag skulle vilja tilläga att förutom miljöproblem som härrör från förbränning av bränslet tillkommer
  • vågor
    Alla som försökt segla i svag vind nära någon farled i Stockholm vet att det är nästintill hopplöst när vågorna slår vinden ur seglen hela tiden. Det är inte kul alls. Dessutom eroderar stränderna.
  • buller
    Vissa båtar låter väldigt mycket, troligen för att ägaren tycker att det är häftigt. Det tycker inte jag.
Kontrasten till att nästan ljudlöst swischa förbi med en trimaran är stor...
Visst finns det miljöproblem med trimaraner också (t ex bottenfärg och tillverkning). Det går bra utan bottenfärg eftersom det är lätt att tvätta botten på en trimaran tack vara dess grundgående. Tillverkningsprocessen bör vara jämförelsebar med andra båtar, förutom att man oftast slipper problem med regnskogsträ (teak, mahogny) och giftiga tungmetaller (blyköl).
Drifttiden på utombordaren är liten eftersom den enbart i princip behövs vid hamnmanövrar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det helt sjukt att motorbåtsåkandet får fortsätta utan restriktioner och att det säljs mer och bränsletörstigare motorbåtar än någonsin förr. Det är uppenbart att folk inte tar det personliga ansvaret när regeringen sviker. Sossarna skulle aldrig våga inskränka motorbåtsåkandet med risk för röstbortfall men man borde ju kunna hoppas på större kurage från borgarna. Eller? Mitt förslag är enkelt: förbjud alla motorbåtar i skärgården utan undantag och dispenser. Ett drastiskt förslag, men på sikt skulle den regering som fattar det i efterhand framstå som föredömligt framsynta. Hjälpmotorer, fyrtaktare på max 9 hk får användas vid akutläge och med loggbokskrav. Det gäller också transporter till egna fastigheter.

Trimaranseglare